Rádióadásokból tárul fel a Hableány katasztrófája
A Viking Sigyn ukrán kapitánya, Jurij Csaplinszkij összefüggéstelenül rádiózott a Hableány hullámsírba merülése után, egyszerre angol, német és orosz szavakat használva. A Navinfo Rádió diszpécsere szerint percekkel a katasztrófa után jelentkezett, és érthetetlen mondataiból csak annyit lehetett kihámozni, hogy „havária” történt. A diszpécser és társa a térség hajói­nak úgynevezett AIS-adatait ellenőrizve jött rá, hogy a Sigyn elsüllyesztette a Hableányt, a rádiózásból pedig megtudhatták: emberek estek a vízbe.
2019. július 15. 15:18

A május 29-i budapesti hajókatasztrófa nyomozása során felvett újabb tanúvallomásokat tanulmányozva egyre inkább erősödik a korábbi gyanú, hogy a gyanúsítás szerint a tragédiát okozó ukrán hajóskapitány, Jurij Csaplinszkij sokkot kapott, amikor rájött, hogy emberek halnak meg a hibája miatt.

Eddig az összes bizonyíték, amit a Magyar Nemzet megismerhetett, arról árulkodik, hogy a Hableány sétahajót hegymenetben, szabálytalan előzés közben a Margit híd pesti oldalán, a középső hídnyílásban érte utol a Viking Sigyn.

A hajózási szabályzat szerint a hátulról érkező, előzni szándékozó hajó – esetünkben a Sigyn – hajóvezetőjének, azaz a szállodahajó kapitányának rádiókapcsolatba kellett volna lépnie a Hableány vezetőjével, a néhai Lombos Lászlóval.

A parti irányítás monitorain csak egy kihunyó pont volt a másodpercek alatt elsüllyedő sétahajó Fotó: Kurucz Árpád

Ez azonban nem történt meg. Ráadásul a szabályzat kifejezetten tiltja, hogy hídnyílásba egynél több vízi jármű hajózzon be egyszerre, a Sigyn azonban behajózott közvetlenül a Hableány után. Ezután a szállodahajó torlóhullámával befordította maga elé a sétahajót, és maga alá gyűrte a magyar járművet, amely hét másodperc alatt elsüllyed.

Szombati számunkban írtuk meg, hogy a Sigyn román másodkapitányát a kapitánya ébresztette fel a belső telefonon azzal, hogy „havária” történt. A másodkapitány a vallomása szerint felrohant a kormányállásba, és mivel sokkos állapotban találta felettesét, leváltotta, és átvette a Sigyn kormányzását.

A szállodahajó navigációs eszközei és a kormányállás hangfelvételei pontos képet adnak a katasztrófa időbeni történéseiről. A hangfelvételen hallhatók a VHF rádiótelefon (10-es csatorna) -forgalmazások, amelyeket más hajók folytattak, a Sigyn azonban hallgatott.

Egy női hang, utas a fedélzetről, 21 óra 5 perc 38 másodperckor azt ­kiabálja: „Oh my God! Boat!” („Jaj, Istenem! Hajó!). Három másodpercre rá egy férfihang – szintén utas a fedélzetről – „Boat, boat!” (Hajó, hajó!), majd 21 óra 5 perc 43 másodperckor: „­Ajajajaj!” – ekkor gázolta le a Sigyn a Hableányt és küldte a hullámsírba. Egy kétségbeesett, sikítozó női hang azt kiabálja 21 óra 6 perc 7 másodperckor angolul: „Elütöttél egy hajót!”. Erre egy férfi – a hangja alapján a kapitány – visszakérdez: „What?!” („Micsoda?!).

A dunai hajózásban részt vevőknek a Navinfo Rádió szolgáltatja a hajózáshoz szükséges pontos információkat, illetve három rádiócsatornán az egymás közötti kommunikációt. A 10-es csatorna a hajó-hajó közötti forgalmazást biztosítja, ezen keresztül zajlott a katasztrófa során vízbe esettek mentéséről a kommunikáció. A 16-os csatorna a vészhelyzeti kommunikációnak van fenntartva.

Itt a Mayday, Mayday szavakkal kezdődő mondatokkal kell kommunikálni. A 22-es csatorna pedig a hajó és a „part” – például a Navinfo diszpécserszolgálata – közötti kommunikációt biztosítja. A katasztrófa idején szolgálatban lévő diszpécser tanúvallomásában azt mondta: a balesetről nem azonnal értesült, csak percekkel később jelentkezett a Viking Sigyn kapitánya a 22-es csatornán, azaz nem a vészhelyzetvonalon.

A diszpécser nem értette, mit mond a kapitány, mert egyszerre beszélt oroszul, németül, angolul, csak a diszpécser visszakérdezésére nyögte ki, hogy „havária”. A Sigyn kormányállásában rögzített hanganyaga szerint Jurij Csaplinszkij 21 óra 8 perc 45 másodperckor – három perccel a katasztrófa megtörténte után – hívta a Navinfót.

A Navinfo diszpécserei a 10-es csatorna felhangosítása után értesültek arról, hogy „ember a vízben”, és hogy több magyar hajó is elkezdte a mentést. Ekkor még mindig nem tudták, hogy pontosan mi történt, csak azt, hogy baleset volt a Margit hídnál, ezt jelentették a Közlekedési Hatóság diszpécserének, aki azonnal hajózási zárlatot rendelt el a Duna budapesti szakaszára, kivéve a mentésben részt vevő hajókat. A vízirendészetet is riasztották.

Az előírások szerint minden húsz méternél hosszabb vagy 12 személynél többet szállító vízi járművet fel kell szerelni rádióval, valamint AIS-transponderrel. Ez utóbbi GPS-alapon működő rádiójelet adó-vevő készülék, és látható rajta a hajó pozíciója, iránya, sebessége az összes hajó és a Navinfo számára. A diszpécserek ezt a rendszert játszották vissza, és megállapították: a Viking Sigyn és a Hableány összeütközött.

A Hableány a térképen inaktívvá vált, az általa sugárzott AIS-jelek megszűntek – ekkorra már a Duna mélyén volt. Ugyanígy vették észre, hogy a Hableány és a Sigyn útvonala találkozott a Margit híd alatt.

magyarnemzet.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • Széchenyi európaisága a mának is mintát ad
    Széchenyi István Magyarország felemelkedését a korban rohamosan fejlődő Nyugat-Európához való felzárkózásban, és a kontinensnek a kapitalizmus útjára lépett felében kialakított gazdasági minták átvételében látta – mondta Latorcai Csaba államtitkár a Széchenyi Társaság idei dÍjkiosztó ünnepségén a Magyar Tudományos Akadémia épületében.
  • A jegybank folytatja az infláció elleni küzdelmet
    Az alapkamatemelési ciklus lezárásával nincs vége az infláció elleni küzdelemnek, a jegybank más eszközökre nagyobb hangsúlyt fektetve folytatja a pénzügyi szigorítást és az infláció elleni küzdelmet - mondta Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke a 125 bázispontos kamatemelést követő sajtótájékoztatón, kedden.
  • Orosz keresztény kitüntetést kapott Semjén Zsolt
    2022. szeptember 13-án, a magyar kormány épületében nyújtotta át Hilarion Budapest-magyarországi metropolita Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes részére a „Dicsőség és becsület” rend II. fokozatát.
MTI Hírfelhasználó