Hajnalban kezdődik a Hableány kiemelése
A műveletet az M1-en és a hirado.hu-n is élőben követheti.
Utoljára frissítve: 2019. június 11. 00:32
2019. június 10. 14:32

Kedden hajnalban megkezdődik a Hableány személyszállító roncsának a kiemelése a Dunából, miután befejeződött az a hosszú napokon át tartó munkafolyamat, amely alatt az emelési pontok kialakításán dolgoztak a szakemberek. Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője az M1 csatornán jelentette be a művelet megkezdésének időpontját. Azt már a nap folyamán már közölte: a négy emelő heveder a hajó alatt van, az ellenőrzések megtörténtek, a hajó rövidesen emelhetővé válik, a művelet hat órán át is eltarthat.

Tehermentesíteni kell ugyanis a roncsot és folyamatosan szivattyúzni kell a vizet.

Délutáni sajtótájékoztatóján Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés várható folyamatát.  Eszerint az emelés nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja.

Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva.  A műveletet a Fővárosi Tűzoltóság búvárai hajtják majd végre, feltehetően félszáraz körülmények között.

A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jut felszínre, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott.

Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok – mondta. Tájékoztatása szerint: amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán.  Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani.

A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz, hiszen ez a bűnügyi nyomozás része.

Minden készen áll a Hableány kiemelésére

A szakemberek befejezték a hosszú napokon át tartó munkafolyamatokat.

Befejeződött az a hosszú napokon át tartó munkafolyamat, amely alatt az emelési pontok kialakításán dolgoztak a szakemberek – közölte Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője. A négy emelő heveder a hajó alatt van, az ellenőrzések megtörténtek, a hajó rövidesen emelhetővé válik.

Elmondta, egyelőre nem tudni pontosan, mikor emelik ki a hajót, hiszen további fontos feladatok vannak hátra addig, amíg megkezdhetik a hajó kiemelését. Rövidesen a Clark Ádám úszódaru megkezdi a pozicionálást, és elfoglalja a helyét, ahonnan majd végrehajtja az elsüllyedt hajó kiemelését.

Hangsúlyozta, a kiemelés egy rendkívüli precíziós munka, hiszen a darushajó elhelyezkedése és rögzítése, valamint a teljes úszómű összeigazítása nagyon nehéz a Duna erős sodrása miatt. Hozzátette, ha ez megtörténik, akkor nyílik lehetőség arra, hogy a hevederekkel összekötött kötélrendszert a Clark Ádám csigájára akasszák.

Ez után a szakemberek különböző méréseket hajtanak majd végre, és megvizsgálják, hogy a kiemelési és kötési pontok helyesek-e. Ha mindent rendben találnak, akkor valóban készen állnak a hajó kiemelésére – fűzte hozzá.

Jasenszky Nándor azt is elmondta, bár belátható távolságon belülre került a hajó kiemelésének időpontja, egyelőre nem tudni, hogy pontosan mikor emelik ki, hiszen bármikor közbe jöhet valami, amit további intézkedéseket igényel a kiemelést illetően.

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője sajtótájékoztatót tart a Margit híd közelében elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésével kapcsolatos munkálatokról a Margitszigeten, a TEK mobil műveletirányítási központja közelében 2019. június 10-én. MTI/Máthé Zoltán

A kötélrendszer kialakítása nagyon nehéz munkafolyamat volt, hiszen a hevederek elmozdultak a hajón, így nehéz volt a kötési pontokat megtalálni. A kiemelés is nagyon kockázatos, a hajó ugyanis hetven éves, és nem tudni, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott a hajótestnek – hívta fel a figyelmet.

Hangsúlyozta, a szakemberek mindent megtettek annak érdekében, hogy a hajót egyben tudják kiemelni, minden szükséges intézkedést elvégeztek, de továbbra sem zárható ki, hogy a Hableány emelésének következtében történik valami.

Zajlanak a kiemelés előkészületei

Továbbra is megfeszített erővel küzdenek a szakemberek, hogy a Hableány roncsát előkészítsék a kiemelésre.

A négyből három hevedert már behúztak a roncs alá, az ellenőrző merülésekkor azonban kiderült, hogy az egyik nem jó helyen van. Megpróbálják a megfelelő helyre tenni, de ha nem sikerül, akkor vissza kell húzni és újra kell fűzni. Közben a balesetet okozó szállodahajó újra Magyarországra érkezett – közölte az M1 Híradója.

Folyamatosan dolgoznak a szakemberek

Már hétfőn kora reggel nagy volt a mozgás a Margit híd lábánál, a víz alatt és a felszínen is folyamatosan dolgoznak a szakemberek, hogy felkészítsék a Hableány roncsát a kiemelésre.

A Terrorlehárítási Központ főigazgatója továbbra is a helyszínről irányítja a mentési munkálatokat. Hajdu János azt mondta: három hevedert már behúztak a hajóroncs alá, az ellenőrző merülést követően azonban a búvárok megállapították, hogy az egyik elmozdult. Ezért a szakemberek most azon dolgoznak, hogy azt a kötelet is a megfelelő helyre tegyék.

A Clark Ádám hajódaru a Margit híd közelében (Fotó: MTI/Soós Lajos)

Ha mindegyik heveder a helyére kerül, a szakemberek kitűzhetik a kiemelés időpontját.

Egy hajómérnök az M1-en azt mondta: a művelet előkészítése mellett azt is figyelembe kell venni, hogy hol és hogyan sérülhetett meg a hajó

Valószínűleg úgy történt az ütközés, hogy az első vízmentes válaszfal és a géptér közötti részen lett megsértve a hajó, így elképzelhető, hogy egy komoly repedés van az oldalán – közölte Götz Sándor hajóépítő mérnök az M1-en.

A tervek szerint a Clark Ádám úszódaruval megemelik majd a roncsot, amikor pedig a Hableány ablakai a vízszint fölé kerülnek, a segédhajókról elkezdik kiszivattyúzni a vizet, és a daru átemeli az egyik uszályra a hajótestet.

A Terrorelhárítási Központ (TEK) és a rendőrség munkatársai egy motorcsónakban a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. június 9-én. MTI/Soós Lajos

Légtérkorlátozás van érvényben

A munkálatok miatt a Duna egyes szakaszán már egy hete légtérkorlátozás van érvényben, ennek ellenére vasárnap egy férfi az Árpád híd pesti hídfőjénél reptetett egy drónt, ezért a rendőrség feljelentette.

A légtérkorlátozás Budapesten nagyjából az Árpád hídtól északra 1 km-re kezdődik, és délen egészen Paksig húzódik, valamint a Dunától keletre és nyugatra változó szélességben átlagosan 2-2 km.

Közben vasárnap éjjel újra megérkezett Magyarországra az a luxushajó, amellyel a Hableány összeütközött. A Viking Sigyn először jár a Duna magyarországi szakaszán a baleset óta – hangzott el az M1-en.

hirado.hu - M1
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • Széchenyi európaisága a mának is mintát ad
    Széchenyi István Magyarország felemelkedését a korban rohamosan fejlődő Nyugat-Európához való felzárkózásban, és a kontinensnek a kapitalizmus útjára lépett felében kialakított gazdasági minták átvételében látta – mondta Latorcai Csaba államtitkár a Széchenyi Társaság idei dÍjkiosztó ünnepségén a Magyar Tudományos Akadémia épületében.
  • Gyárfásra koncentráltak a rendőrök elejétől fogva
    Kovács Lajos nyugalmazott rendőrezredes tanúkénti meghallgatásával folytatódott ma a Fővárosi Törvényszéken a Fenyő János médiavállalkozó meggyilkoltatása miatt zajló per. Az ezredes éveken át vezette a nyomozást, egészen addig, amíg feljebbvalói parancsra meg kellett szüntetniük, miután egy sor bizonyítékot összegyűjtöttek.
  • A jegybank folytatja az infláció elleni küzdelmet
    Az alapkamatemelési ciklus lezárásával nincs vége az infláció elleni küzdelemnek, a jegybank más eszközökre nagyobb hangsúlyt fektetve folytatja a pénzügyi szigorítást és az infláció elleni küzdelmet - mondta Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke a 125 bázispontos kamatemelést követő sajtótájékoztatón, kedden.
MTI Hírfelhasználó